NULL Skriv ut sidan - Mantalslängder och Kyrkoböcker

Anbytarforum

Titel: Mantalslängder och Kyrkoböcker
Skrivet av: Anders Möller skrivet 2015-11-25, 15:39
Jag har nu under en tid försökt spåra en ana (chorsångaren vid operan Petter Lindblom) i Stockholm på andra hälften av 1700-talet men det visade sig inte så lätt.
 
I boken Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och Kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med flera anteckningar av Fredrik August Dahlgren, 1866 så hittade jag dödsåret och att jag enkelt skulle kunna finna dödsnotisen men inte då.  
 
Jag hittar personen i mantalsregistren (G1BC:xx) och sedan i den mantalslängd (G1BA:xx) som registret pekar på. Det går med lite vilja att lista ut till vilken församling familjen bör höra men inget om familjens sammansättning (utom i ett enskilt fall), födelseförsamling eller liknande. Dessvärre finns det dessutom bara mantalslängder för var 10:e år.  
 
Går jag i stället över till husförhören (AIx:x) för motsvarande period och församling finns inte familjen eller individen med i den församlingen.  
 
Efter att till sist ha gått igenom dödböckerna församling för församling och sida upp och sida ner hittade jag till sist notisen där Petter var antecknad som död och begraven. Dessvärre hittade jag samma uppgifter i både Hovförsamlingen och i Jacob församling. Dock fanns inte Petter med familj med i någon av dessa två församlingars husförhör. Dessutom borde familjen enligt mantalslängderna tillhört  Storkyrkoförsamlingen men där fanns familjen inte heller med i husförhören.
 
Stockholm verkar vara en riktig soppa.  
 
Är det någon där ute som vet om det finns någon struktur i Stockholms mantalslängder-kyrkböcker osv så att man på ett vettigt sätt kan få fram uppgifter var de bodde, hur familjen var sammansatt, vad barnen hette osv som eller är man tvingad att varje gång läsa igenom alla församlingar ??  
 
Mvh // Anders