NULL Skriv ut sidan - Återvändare USA - Finland (ev via Sverige)

Anbytarforum

Titel: Återvändare USA - Finland (ev via Sverige)
Skrivet av: Anneli Sundkvist skrivet 2013-03-18, 16:51
Hej!
 
Jag är ny här så jag hoppas att jag placerar det här rätt.
 
Jag håller på och släktforskar lite på min mammas sida. Hon var finskt krigsbarn som kom till Sverige 1944 (4 år gammal). Det hela slutade med att hon fick stanna här och eftersom hon var så ung glömde hon sitt första modersmål. Med sin familj i Finland kunde hon bara kommunicera på svenska (med sin bror, som också kom hit men reste tillbaka) och på engelska med sin mamma (d v s min mormor) som var född i USA. Det är min mormors amerikanska bakgrund jag har ägnat mig åt. Mamma lever inte längre, men hon visste inget om den. Allt vi nu vet har jag letat fram.
 
Sammanfattningsvis: min mormors far hette Gabriel Riipinen (namnet förekommer med olika stavningar i de amerikanska källorna) och var troligen född i april 1861 (viss variation i födelseåren förekommer) i Pieäksämäki. År 1896 utvandrade han till USA. Vad jag kan läsa av passagerarlistan uppger han när han kommer till New York en adress i Massachusetts (mycket svårt att läsa). Fyra år senare (1900 års census) har han kommit till Negaunee, Michigan där han arbetar som skräddare. Han är då ensamstående.
 
Eventuellt reser han tillbaka till Finland 1903, för en person med hans namn (eller en variant av, Rupinen/R?pinen är ganska vanligt - dubbel i tolkas so ?) kommer till St John, Canada på hösten detta år. Han uppger dock sin ålder till att vara tio år yngre än Gabriel. Att jag ändå tror att det rör sig om min mormorsfar beror på att min mormorsmor anländer till St John en kort tid senare (någon vecka). Hon hette Sandra Pulkkinen och var enligt uppgift född 1879, var vet jag inte. Hon anländer i december och uppger att hon är wife och att hennes make Gabriel Riipinen i Negaunee skall betala gränsöverfarten till USA. Av denna anledning känner jag mig rätt säker på att det är min mormors mor.
 
Gabriel och Sandra gifter sig 1904. Min svåger har precis varit i Salt Lake City och där fått en kopia på äktenskapsbeviset. Detta var första gången jag fick veta Sandras efternamn och även hennes föräldrars namn. Hennes mamma hette Breta Krooks. På Ancestry finns två Brita Krooks, båda bördiga från Finland. Deras records är sammanblandade, men en av dem tycks ha varit född i Vörå och förekommer på Ancestry endast i egenskap av syster till en man som utvandrat. Intressant nog hade han, som var född ca 1855, utvandrat till Negaunee. Jag drar då slutsatsen att denna Brita Krooks kan vara min mormors mor. Gabriel och den andre mannen kanske kände varandra i Negaunee och medan Gabriel tyckte att det var dags att gifta sig så hade den andre en ung släkting som ville till Amerika. Spekulation naturligtvis, men det låter troligt. Jag skall gå vidare med detta senare.
 
Hur som helst så lever familjen efter giftermålet i Negaunee. Gabriel tycks resa tillbaka minst en gång (1907) men när han anländer NYC uppger han åter en adress i Massachusetts (ej samma som tidigare). Vad detta beror på vet jag inte. Det sker på hösten 1907. Min mormor föddes i mars 1907. Troligen lever paret i alla fall tillsammans, för i mars 1909 föds min mormors bror i Negaunee.
 
Sedan är det tyst. Jag har ingen aning om vad som händer förrän mormor dyker upp själv på passagerarlistorna. År 1927, när hon alltså är 20, reser hon ensam tillbaka till USA och börjar arbeta som husa på Long Island. Detta tycks hon göra i ca tio år. Hon reser till Finland och hälsar på. 1931 återkommer hon till New York och har då amerikanskt pass utfärdat 1930. Minst en gång till reser hon över, innan hon återvänder till Finland för gott och gifter sig år 1937. Sedan kommer barnen... och sedan kom kriget.
 
Så jag vet ganska mycket om när mina släktingar har kommit TILL USA, men inte när de lämnat landet. Det är vad som är frågan: finns det några passagerarlistor som visar avfärder från USA/Canada till antingen England, Danmark eller Sverige? Det är dessa vägar som mina släktingar har tagit till Amerika, så jag gissar att de kanske åkte tillbaka längs samma väg.
 
Jag är främst intresserad av att veta när Sandra återvände med barnen till Finland. Det måste ha varit efter 1909 när mormors bror föddes eftersom han är född i Michigan, men det är allt jag vet - någon gång mellan 1909 och 1927. Jag vet inte ens om Sandra var med dem, men mamma trodde det. Hon trodde också att Gabriel dog i USA. Om det var så vet jag inte och jag har inte hittat något som tyder på det. Det finns faktiskt en Gabriel Ruffinen i kanadensiska census från 1910. Funderar på om det var han och att han helt enkelt stack eller att de skilde sig. Men det är också möjligt att han faktiskt följde med tillbaka till Finland. Både mormor och hennes bror tycks i alla fall ha spenderat en tid av sin barn/ungdom i Finland och båda återvände till USA som unga vuxna.  
 
Som sagt, idéer om hur man kan spåra återvändare mottages ytterst tacksamt!