NULL Skriv ut sidan - Rysk desertör

Anbytarforum

Titel: Rysk desertör
Skrivet av: Fredrik Granlund skrivet 2011-09-29, 19:18
Tack Mikael, det var ett intressant tips med vissa paralleller, t ex släktsägen om rysk soldat och patronymikon som indikerar släktskap. Men min fråga berörs egentligen inte i Ted Rosvalls kapitel om Zacharoff, han söker i svenska källor (rullor på Krigsarkivet) och för ett resonemang om möjligt släktskap där fadern uppges som okänd. Zacharoffs födelseuppgifter, 1767 i Moskva granskas inte. Jag har lagt det jag vet om min förmodade ryss-släkting här (http://web.comhem.se/~u44303086/slakt/000/0000/156.htm), där det kanske framgår varför jag ser släktskapet som inte helt osannolikt. I likhet med Zacharoff tog även Fredrik upp sin militära karriär i Sverige. Men eftersom jag inte ens vet vad han hette från början (Friedrich, Fjodor, Fedorov, etc?), så tar jättegärna emot tips om smarta sätt att hitta släktingar till hans familj i Riga. Jag tänkte att det skulle vara lättare att gå på uppgiften om fadern som överste inom militära rullor, än att försöka hitta rätt församling att söka födelsebok i.