NULL Skriv ut sidan - Rysk desertör

Anbytarforum

Titel: Rysk desertör
Skrivet av: Thomas Strindberg skrivet 2003-07-22, 18:56
Problemet är att jag inte vet det. Det har inte stått i någon av de tidningsartiklar jag har hittat.  
 
Jag kom precis från KB där jag har gått igenom ett antal dagstidningar från dagarna däromkring (runt den 20 mars 1916).  
I Aftonbladet fanns visserligen ett suddigt foto, men förutom det fanns inte mycket mer information. Han var runt 40 när han kom till Sverige och han kom tydligen ursprungligen från Odessa-området, i alla fall om man får tro en av tidningarna.  
 
Via tidningsklippen gick det att spåra att han transporterades från Öregrund, vidare till Harg gör att sedan tågledes resa vidare till Stockholm, där transporterades han vidare till länsfängelset på Östermalm.  
Förhör gjordes tydligen av länsstyrelsen som sedan överlämnade protokollet till civildepartementet.  
 
Nu har jag några fler trådar; både länsfängelset (det lär väl finnas både namn och foto där gissar jag), länsstyrelsen och i civildepartementets arkiv. Antar att det sistnämnda ligger i RA.  
 
Någon som tror sig vara släkt med denna rymling, eller har andra tips på vidare forskning runt denna person?