NULL Skriv ut sidan - Hitta förälder till barn födda i USA?

Anbytarforum

Titel: Hitta förälder till barn födda i USA?
Skrivet av: Magnus Pålsson skrivet 2013-03-21, 12:44
Tack snälla för att ni hjälper mig!
 
Anne-Lee:
Jag hittade också inresan till USA 1903, roligt att se att han åtevände för att, som det verkar, träffa sin mor.
 
Vad beträffar Grooms Index så är det troligast att det är Herman och Hulda på Manhattan det gäller då Hulda Maria Larsson är dotter i familjen på Öland dit Karl Herman Alexius skickas 1896.
 
Likaså kan man ur NY Death Index anta att det är den Herman som dör 1913 som är den rätta då han var född 1868 och därmed stämmer det med en ålder av 45 år när han dör 1913.
 
 
Helene:
Vad jag har hör så skulle Karl Herman kommit som ensamt barn till sverige i el ålder av 6 år, men hur väl detta stämmer et jag inte. Han blir ju tydligen inskriven i kyrkoboken den 17/11 så det stämmer ju med att han var 6 år i alla fall.
 
Det känns ju onekligen som om han blev kvarlämnad av sin mor som var hemma på besök. Kanske tas beslutet att Karl Herman skall stanna i sverige efter moderns avresa till USA, och att det är därför som man inte fösvenskar honom förrän i november..?
 
 
Mats:
Ja, jag hittade som sagt också utresan 1903, men jag missade att han skulle ha rest med sin moster.  
 
Jag tror inte heller att det är Herman som dör 1933 som är pappan, det stämmer bättre med din frånskilda kandidat som dör 1913.
 
Intressant det här med att dom skiljer sig och att Hulda gifter om sig. Jag får en känsla av att Karl Herman var lite i vägen när Hulda gifter om sig med Matthew och kanske därför placeras hos familjen i sverige..?
 
Kan man se vilket år Herman och Hulda skiljer sig? Det borde vara före 1899 med tanke på att sonen Matthew L Harbison är 11 år 1910...
 
Vad beträffar dottern Sallie så känner jag, nu när du nämner henne, till hennes existens. Hon var god vän med min farmor och lär ha varit i sverige på semestrar mm. Däremot visste jag inte att hon var halvsyster eller ens släkt med Karl Herman.
 
Det verkar som att det finns en hel del efterforskning att göra over there...