NULL Skriv ut sidan - Hur veta om personen verkligen åkt iväg?

Anbytarforum

Titel: Hur veta om personen verkligen åkt iväg?
Skrivet av: Fredrik Pettersson skrivet 2011-09-11, 07:45
Hejsan!
 
Det är så att jag är klar med min farfars far och nu ska jag följa Anna Persson, min farfars mamma.  
 
Jag har följt henne i kyrkoböckerna och kunnat se att Anna antingen varit på väg eller kanske också åkt till Amerika flera gånger och även Norge under sin levnadstid.
 
Nu tänkte jag att jag skulle försöka kolla upp om hon reste eller inte. Samma gäller två äldre systrar som reste till Amerika. Det är viktigt för familjebilden. Min farfar har nämligen växt upp hos sina mostrar istället för hos Anna. Anna vet jag åkte till Amerika efter farfars födsel.
 
Mina funderingar är om jag helt enkelt ska gå igenom alla utflyttningsdatum som finns på Anna, en och en, till Amerika och försöka kolla i några emigrantdatabaser el dyl om hon står skriven där? Trots att det bara rör sig om två år?
 
Jag ska förklara vad jag menar: I kyrkoböckerna så står det att hon flyttade till Amerika 1914 och 1916 så kom hon hem och flyttade Kristiania. Hur vet man då om resan gjordes eller om hon ångrade sig? Är det trovärdigt att hon var i Amerika i bara två år?
 
Hon hade redan en ditflyttad syster. Så om det var en lång visit - skulle hon även då stå med i några emigrantregister? Skilde man på emigranter och turister i listorna? Någon som vet?  
 
I hennes hemort Karlanda så verkar det som många emigrerade runt denna period. Ibland hela familjer från Björkebol där familjen Persson bodde. Även hennes systrar emigrerade när Anna Persson var 18 år gammal. Så jag tänkte att det måste ju funnits en sorts press för henne att flytta med. När alla hennes vänner, systrar och bekanta flyttar. Så det kanske inte är otroligt att hon försökte flytta med 1914 fast det bara höll i två år. Hennes syster bodde ju kvar där i USA då. Vad tror ni om de tankarna?
 
Detta ger kyrkoböckerna:
1914 - flytt till Amerika 20 år gammal
1916 - flytt till Kristiania 22 år gammal
1919 - flytt till Järnaskog 25 år gammal
1921 - flytt till Amerika 27 år gammal
...inget funnit i böcker ändå till...
1926 - inflyttad i Karlanda (fr. Amerika) 32 år gammal - min farfar föds i december