NULL Skriv ut sidan - Dödsbevis från Amerika

Anbytarforum

Titel: Dödsbevis från Amerika
Skrivet av: Anton Rosendahl skrivet 2012-02-19, 01:14
Hej Ingrid!
 
Vad det gäller så kallade death certificates alltså på svenska ungefär dödsattester, så gäller olika regler för olika stater angående vilka som kan beställa dem. I exempelvis Michigan och Minnesota är inte dödsattesterna omfattade av någon typ av restriktioner och kan beställas av vem som helst. Vilka regler som gäller för Iowa vet jag inte, men jag vet att vissa stater är mer restriktiva än andra när det gäller att få beställa dödsattester.  
 
Annars är ju det tipset som Elin gav dig att söka på www.findagrave.com som förhoppningsvis kan ge dig någon träff på den person du söker. Annars kan man försöka att söka efter så kallade obituarys, dödsannonser/dödsrunor som det heter på svenska. Där står ju de anhörigas namn och även eventuell bostadsort vid det tillfället. Eftersom din släkting avled 2004 kan det vara möjligt att hitta dödsrunor via ancestry.se. Jag googlade på en av mina släktingars namn, och hittade då en tidnings hemsida där man kunde läsa personens dödsannons och således få reda på de anhörigas namn.
 
Vill du ha mer tips eller undrar över någonting mer, är du välkommen att fråga. Om du vill kan du mejla mig (min mail hittar du om du klickar på mitt användarnamn), så kan jag ge dig fler tips.