NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) fd 17-Emigration/Emigranter till 3 jan, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) fd 17-Emigration/Emigranter till 3 jan, 2010
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2009-11-19, 08:34
Hej Eivor! Även Sydamerika finns på de olika emigrantskivorna, det har inte med destinationen att göra. Men personerna kan ju vara svåra att hitta ändå.
 
Cd:n Emibas har ju avskrifter av kyrkböckerna, i detta fall alltså uppgifterna från Borås, som du redan har
 
Post 546950
Törngren, Carl Ludvig
Volontär fd (ogift man)
f. 2/6 1867 i Borås, Älvsborgs län (Västergötland)
Utvandrad 18/5 1889
från Borås Nr 22, Borås, Älvsborgs län (Västergötland)
till Sydamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 43
Emibas emigrationsakt: Borås P 1889 034
 
Men i cd:n Emigranten Populär 2006 - och dess föregångare CD Emigranten nr 1&2/2001 - som båda innehåller uppgifterna från utvandrarhamnarna har jag svårt att hitta honom. Det kan bero på stavningen (eller ev. felstavning) eller att han helt enkelt inte reste på en emigrantbiljett. Jag har sökt på årtal, namn (med stavningsvarianter) enbart län, enbart församling, men inget napp. Jag kan inte heller hitta honom i Sveriges befolkning 1890 respektive 1900 eller i Sveriges dödbok 1947-2006.
 
Eftersom han bara var 22 år så undrar jag om han hade föräldrarna i livet när han reste - kan han finnas i deras bouppteckningar eller i bouppteckning efter ev. barnlösa syskon med en ledtråd om vistelseort?
 
Både Brasilien och Argentina var ju utvandringsmål vid denna tid.  
 
Hälsningar,
Eva