NULL Skriv ut sidan - Tolkning av text

Anbytarforum

Titel: Tolkning av text
Skrivet av: Lena Larsson (Lenala) skrivet 2004-10-29, 09:08
Hej!
Jag är nybörjare på domböckerna, och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig.
Jag har hittat en notis där flera av mina anor förekommer, men jag tycker det är svårt att förstå hela resonemanget, och framför allt, att veta om jag kan dra några slutsatser. Här kommer den (Västbo Häradsrätt A1:9, vintertinget 1706)
 
Jöns Andersson i Nickelsbo med beswähr emot Per Andersson och Per Arfwidsson i Rotabo sampt Lars Persson i Lassaberg (hos) rätten (...), för det dhe wilia söka at hindra honom åtniutandet till 3/16 delar skattejord uti hemmanet Nickelsbo som han af Kongl.Majt. och Cronan för 50 daler Smt sig tillhandlat, påståendes Kiäranden, att såsom han genom Kiöp acquirerat sig skatterätten af halfwa hemmanet, det honom efterlåtas kunde swaranderna ifrån (.?.)3/16 delar at utlösa, eftersom dhe till samma 50 daler kiöpeskilling  18 daler 24 öre förflutit; det såsom kiäranden medelst höglofl. Kongl. CammarColleg? af d. 8 Septemb. 1702 honom meddelte bref bew?ste, skatterätten af halfwa hemmanet genom kiöp wara honom uppdragen, fördenskull Nämbde rätten, det bör kiäranden emot ofwannembde 18 daler 24 öre Smt restituerande (.?.)3/16 delar uti Nickelsbo gård åtniuta.
 
Både käranden, Jöns Andersson, och två av svaranden, Per Arwidsson och Lars Persson, är mina anor. Lars Persson är svåger till Per Arwidsson genom gifte med hans syster.
Jöns Andersson var tidigare soldat och bodde även då(och fick barn) i Nickelsbo, men det kan ju ha varit på ett soldattorp i samma by. Han bör ha fått sitt avsked runt 1702, det framgår av dödboken 30 år senare, och mitt antagande är att han i samband med detta köpte sig en egen gård.
Varför skulle svaranden vilja hindra Jöns Andersson att åtniuta gården han köpt? Kan man tro att de ansåg sig ha någon form av rättighet till jorden genom arvsrätt eller liknande? Eller kan det finnas annan tänkbar orsak?
Jag förstår inte riktigt vad det där om 18 daler 24 öre handlar om.....
Vad blev egentligen utslaget?
 
Tacksam för alla synpunkter!!!
 
Vänligen,
Lena Larsson.