NULL Skriv ut sidan - Tolkning av text

Anbytarforum

Titel: Tolkning av text
Skrivet av: Anders Winroth skrivet 2002-03-31, 14:51
Niclas, Jag är glad att vi är överens om tolkningen av Smolandi Upsalienses. Jag kan bara tillägga att jag tror att du har alldeles rätt när du säger: promotion i den betydelse som nämns i Smolandi Upsaliense angående Johan Barck (d.y.)( ...och måste då avge en skarp obligation att icke söka förtidig promotion) har jag tolkat ss tjänst, dvs någon utnämning. Den skarpa obligationen verkar ju inte ha hjälpt, eftersom han redan ett år senare blev kyrkoherde.
Såvitt jag begriper måste man vara prästvigd för att tjänstgöra som kaplan eller komminister. En del adjunkter verkar dock inte ha varit prästvigda.  
Jag tror inte att man under 1600-talet behövde akademisk utbildning (vid ett universitet, alltså) för att få bli prästvigd. Det räckte att ha studerat vid ett gymnasium. Intressant läsning om prästers karriärer finns i en inledning i den del av Strängnäs stifts herdaminne som behandlar obefordrade präster. Sedan kan man ju läsa igenom ett antal prästbiografier i vilket herdaminne som helst för att få en känsla för vad deras typiska befordringsgång kan ha varit.