NULL Skriv ut sidan - Moder Okänd

Anbytarforum

Titel: Moder Okänd
Skrivet av: Evy Johansson skrivet 2015-03-26, 18:15
Jag söker en okänd kusin, vars far var min farbror, född 1897 i Kinnareds socken, Halmstads härad. Från 2 oberoende källor (båda nu döda) har jag fått veta att han blev far tidigt) resp. han fick betala för att han gjorde en flicka med barn. Detta kan ha skett någon gång under första världskriget, möjligen när han gjorde militärtjänsten på regementet i Halmstad. Jag har frågat på kommunarkivet, men känner ju inte till vare sig barnets födelseår eller moderns namn. Min farbror gifte sig troligen 1923, fick en dödfödd son 1924 och en ännu levande son, min kusin, 1925. Han säger sig inte känna till något halvsyskon, men bekräftar att hans far fick jobba hårt för att han gått i borgen för en kompis. Jag funderar på om detta var en täckmantel för att han lånat pengar från sin far (min farfar), som lär ha varit mycket sträng. Förr var det ju en skam med utomäktenskapliga barn, men nu hade det varit roligt att få lära känna ev. ättlingar till denne okände/a kusin... 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann - kan någon hjälpa mej att hitta honom?