NULL Skriv ut sidan - Hjälp, Inez Ellen Maria, okända föräldrar

Anbytarforum

Titel: Hjälp, Inez Ellen Maria, okända föräldrar
Skrivet av: Eva Johansson skrivet 2015-06-04, 20:38
Jag har kommit till en återvändsgränd när det gäller min gammelfarmor Inez Ellen Maria som hade okända föräldrar. Nu skulle jag behöva hjälp med att komma på fler sätt att söka vidare på eller att jag har sån tur att någon vet något om just henne.
 
Det jag vet än så länge:
 
Inez Ellen Maria föddes den 20 oktober 1899 på Storgatan 20 i Hedvig Eleonoras församling i Stockholm. I födelseboken står hon dock nämnd som Iris Ellen Maria, fader och moder okänd men däremot står moderns födelsedatum: 14 december 1877. Det finns ingen kvinna född det datumet boendes på den adressen.
 
Jag var till stadsarkivet i Stockholm och letade i ”bilagor till födelse- och dopboken för Hedvig Eleonora församling år 1899, seriesignum H III a 4” men hittade där endast lappen där det stod att modern ville vara okänd. Däremot stod barnmorskans namn: Anna Andersson. Det finns tydligen två barnmorskor med det namnet som var verksamma under det året; Anna Lovisa Andersson som har bevarade dagböcker från det året men där Inez inte nämns och Anna Maria Andersson som saknar dagböcker mellan åren 1895-1910.
 
Inez står ensam på den adressen tills hon i slutet av januari 1900 flyttas till Kungsholms församling där hon hamnar hos en familj vid namn Blixt som fosterbarn. I juli samma år får hon slutligen komma till sin permanenta familj: muraren Olof Magnus Pettersson och hans hustru Carolina Vilhelmina Strömbäck i Sågtorp, Forsen, Färdskärs rote i Harakers församling i Västmanland. Hon får då efternamnet Pettersson. Hon har alltså aldrig varit på något barnhem.
 
Jag har sökt på moderns födelsedatum och gjort en del efterforskningar på de som verkat mest troliga som moder, men jag har inte kommit fram till något. Det finns också en historia i släkten om att min farmor Gunvor (Inez dotter) faktiskt åkte till Stockholm på 40-talet och träffade sin mormor (den okända modern), men de träffades aldrig igen. Om historien är sann eller ej vet jag inte; min farmor dog innan jag föddes. Om den är sann är den stora frågan, hur visste hon vem hon var? Var det något Inez visste och berättade för sin dotter?
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.