NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2008
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-04-02, 18:14
Sakta i backarna nu, Arne!
Du fick uppgifterna av mig kl 15.34 i dag, men jag skrev sannerligen inte att Henrik Henriksson var Karl Gunnars farfar. Möjligen var det hans morfar - men för att vara säker på 1. att den Karl Gunnar du söker är identisk med denne Karl Gunnar och att modern verkligen hette Elisabet Vilhelmina och var född 1866 och 2. att hon i sin tur verkligen var dotter till både Henrik Henriksson och Kristina Lovisa Hansdotter, inte bara till den ena och inte fosterdotter - ja, då måste du kolla både födelseböcker och husförhörslängder innan du går vidare.
 
Som jag skrev är folkräkningens uppgifter osäkra, de innehåller en mängd felaktigheter.
 
När du under Arboga skrev att du behövde hjälp för att 'gå vidare med sökandet' trodde jag inte det skulle innebära att genast ställa nya frågor och därvid framställa uttryckligen osäkra uppgifter som fakta (och dessutom missuppfatta dem).  
 
Förhoppningsvis kan någon annan kontrollera uppgifterna åt dig, om du inte har för avsikt att göra det själv - i annat fall är risken stor att din vän begåvas med fel släkt.