NULL Skriv ut sidan - Sadelmakaren och Borgaren som inte finns!?

Anbytarforum

Titel: Sadelmakaren och Borgaren som inte finns!?
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-03-05, 00:46
Mycket bra tips Maud! Tack för all hjälp. Efter många dygns sökande kryper jag till korset för en sista fråga:
 
Jag har hittat fler barn, var fadern Jonas Borg kommer ifrån och kommit vidare på den anan. Och precis som du så utförligt beskriver så hittar jag familjen i Kvillinge, Ö Eneby, S:t Johannes och slutligen i S:t Olai när Jonas har gått bort 1810. Men nu när jag går tillbaka stör jag mig på att jag har en lucka från ca 1800 till 1810 när Jonas dör. Du skriver att familjen bodde i den del av staden som tillhörde Johannes församling och jag kan ju själv läsa om att han arbetar som daglönare etc.. Dock hittar jag dem inte i någon bok i S:t Johannes (förutom de du nämner ovan). Alltså inget husförhör med familjen när Jonas fortfarande lever. Jag har alltså ett glapp från ca 1800 i Ö. Eneby till 1810 när Jonas dör trots att det framgår att hans barn konfirmeras samt att han arbetar som daglönare där.  
 
I S:t Olai hittar jag mycket riktigt änkan. Men i S:t Johannes hittar jag varken Kvarteret Diket eller något spår av familjen. Ofantligt irriterande. Jag har, trots ditt tips om att inte gå igenom hela husförhör, gått igenom följande böcker utan att finna dem under perioden 1800-1810:  
 
1. Norrköping S:t Johannes Hfl A I/4 (1809-1812 med enstaka anteckningar tom 1815)
2. Norrköping S:t Johannes Hfl A I/3 (1806 med anteckningar för 1807)
3. Norrköping S:t Johannes Hfl A I/2 (1790t)