NULL Skriv ut sidan - Sadelmakaren och Borgaren som inte finns!?

Anbytarforum

Titel: Sadelmakaren och Borgaren som inte finns!?
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-02-23, 19:53
Han dör i Jönköpings Kristina kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/VALA/00170/F/2 (1802-1852) bild 128 får jag enbart ut:
Sadelmakaren Johan Borg dör av lugnsot vid en ålder av 44 år och 3 månader
 
Gällande Stockholm har jag tänkt tanken själv att gå igenom in/utflyttningarna där. Men det enda vi vet är att han i april 1817 tar ut attest för att resa till Stockholm. Detta behöver väl inte betyda att han verkligen flyttade eller? (Är osäker på hur det här med attester fungerar, om de inte används ska de återlämnas?)
 
Men rent spekulativt så bör han flytta in och ut från Stockholm någon gång mellan attesten togs ut i april 1817 till 1833 i mars när han gifter om sig. (Om han nu verkligen flyttade)
 
Jag har begärt in läshjälp på dottern Ulrikas födelse samt hans andra vigsel 1833 för att se om någon ort avslöjas för honom där. Men generellt sett verkar man inte skriva ut sådant alls i Jönköping. Inte i födelse, döds eller vigselnotiser i alla fall. Se läshjälp för Jönköpings Katarina där de två sidhänvisningarna ligger.
 
Det är ju förstås också möjligt att jag i mina genomgångar av in och utflyttningarna i Norrköping/Karlskrona/Jönköping Katarina har missat honom då mina läskunskaper inte är 100%:iga.
 
Men hur kan man vara borgare och sadelmakare och resa så mycket som han gör utan att hamna i någon annan skriftlig källa? Kan han ha uppgett ett annat namn?  
 
Någon med fler bra idéer?
 
P.S Mitt fel angående val av kategori! Är det någon administratör som kan flytta frågan rätt?
 
(Meddelandet ändrat av Johlund 2014-02-23 19:55)