NULL Skriv ut sidan - Lösdrivare

Anbytarforum

Titel: Lösdrivare
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2003-10-23, 21:21
Hej! Min mormors farfar Carl August Göransson var son till den ryske copralen Gregorius Schikorf(?) arbetare vid Göta kanal och Maja Andersdotter. Carls födelsenotis från 1815 finns i Fägre(R) kyrkobok, så även föräldrarnas vigselnotis ett halvår senare. Men det står att de är boende i Tåtorp Ekeskog socken (och ett annat pastorat)(Vid Tåtorp fanns en förläggning för det ryska kompaniet av desertörer? vid kanalen). Familjen återfinns inte i husförhörslängderna för varken Ekeskog Fägre eller Fredsberg (där den muntliga släktlegenden säjer att de har bott). Nästa gång jag hittar Carl är 1831 i Bällefors(R) som dräng på en gård. Noteringen var han kommer ifrån då kan tydas till lösdrivare. Om jag förstod Bo lindwalls artikel i senaste årsboken rätt så kunde man som lösdrivare bli dömd att arbeta hos någon.?? Var hittar man i såfall något om detta? Domböckerna eller sockenprotokollen? Var kan jag annars leta? Jag vet inget mer an ovanstående om hans föräldrar heller. Mer än att släktlegenden säger att Gegorius druknade i kanalen när han skulle gå på en båt för att resa tillbaka till Ryssland och att hustrun och sonen blev vittne till detta. Hustrun sägs sedan ha gift om sig och ev flyttat till Kristinehamn. Var kan jag leta efter denna ev drukningsolycka när jag varken vet år eller var. I dödböckerna har jag inte hittat något.
Mycket tacksam för hjälp
 
Gerd Johansson