NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18
Skrivet av: Mats Hallerby skrivet 2001-09-02, 15:15
Hej Stefan, Pär N o Else-Marie Dyrsmeds.
Instämmer i Else-Maries tack till Pär för alla uppgifterna om Kristoffer Normans förfäder. Det var mycket nytt. Klockaren Hans Mickelsson och hans barn har jag dock tidigare nått fram till och har därför ett annat födelsedatum på Elisabet Hansdtr. I Hfl, AI:3,5, har jag läst att hon var född 1708-02-24. Dottern Elisabet hade jag därför förmodat avlidit som ung - men födelseboken dessa år är svårläst pga brand o vattensskador.
1732 års dombok för Torsångs tingslag behandlar på sommartinget i maj denna u.ä barnafödsel. Christopher d.ä. hade rymt från krigstjänst i Norge och då skadat en karl, som dock ej dog. Han hade hävdat Elisabet under äktenskapslöfte, vilket flera kunde intyga. Hon ansågs därför som hans fästekvinna och dömdes endast för otidigt sängelag. Christopher var då bortrymd.
Sonen Kristoffer, f 1731, flyttade 1744 till okänd ort, men dyker 1753 upp i Gunnilbo sn (Vstml), gifter sig 1753 med en flicka från Hed sn och får åtminstone 4 barn, varav hans dotter Lisa, f 1754 är min anmoder. Kristoffer blir så småningom plåtsmedsmästare och avlider 1807. Det vore intressant Stefan, att veta hur du stammar från Kristoffer? Vet du var han fanns 1744-53?
Mvh Mats Hallerby