NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2010
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2010-08-12, 14:49
Hej Helena,
enligt utflyttningsbeviset var Johan Oskar född i Motala. Jag hittar honom inte där i födelseböckerna, men i Döderhult C:6 sid 271 finns han, med anteckningen att han är född och döpt i Motala enligt attest från komminister C. A. von Metten(?). Alla faddrarna bor på Lilla Halls i Motala, så tydligen uppehöll sig mamsellen där i närheten. Någon far är inte uppskriven, men eftersom hon fött fyra oä barn bör det finnas något i domböckerna?
 
Jag skriver hela flyttningsattesten från 1861 i Oskarshamn BI:2 sidan 3, med några smärre rättningar :
Sporrong, Adolfina Johanna Elisabeth, Mamsell, som 1842 hitkom från Stockholm, är född i Stockholm 1813 21/1, begaf sig härifrån orten 1850, utan att sedan dess hafva sig här uppehållit, hennes Xtendomsk. är mig obekant, har begått H. Nattv., men icke här sedan 1850. Mot hennes frejd är den anmärkning att hon födt fyra oäkta Barn, till Äkt. var hon såvidt mig kunnigt är ledig 1850, men hennes frejd och övrige lefnadsförhållanden kunna icke för tiden derefter härifrån vitsordas. Med henne flytta oäkta Barnen Adolf Julius Emanuel f. 1845 15/9 här, Anders Fredrik Leonard f. 1848 7/12 ibm, Johan Oscar f. 1851 12/1 i Motala, enligt dopattest derifrån.  
 
Det verkar ju som om mamsellen inte varit i Döderhult/Oskarshamn alls sedan 1850. Finns det något spår efter henne i Motalas längder?
I Motala AI:23, 1846-1853 finns Lilla Hals på sid. 304(AD) och sid. 151 handpaginerat, men någon mamsell ser jag inte där.  
 
Har du inte hittat hennes vigselnotis i Stockholm?
 
Mvh//
Lotta