NULL Skriv ut sidan - Okänd fader - men ändå känd

Anbytarforum

Titel: Okänd fader - men ändå känd
Skrivet av: Magnus Moding skrivet 2011-06-18, 16:43
Hej!
 
Jag har i min forskning stött på en ana med en okänd fader, men det har visat sig att den muntliga traditionen stämmer väl överens med den faktiska. Fallet gäller Matilda Josefina Bursell som föddes som oäkta dotter till Johanna Johansdotter den 18/12 1854 i Lunds domkyrkoförsamling. Fadern anges inte i doplängden,men Matilda använder sig av namnet Bursell så fort efternamnet börjar dyka upp i husförhörslängderna. Det finns en muntlig tradition om att fadern ska ha varit teologistudent i Lund och att han lämnade Lund strax efter det att dottern föddes. Han ska senare ha blivit läroverksadjunkt i Jönköping. Av en ren händelse hittade jag en bok innehållande en förteckning över studenter vid den småländska nationen i Lund. Där hittade jag ett par tänkbara kandidater med namnet Bursell, alla bröder.  
 
I boken fanns även deras levnadshistorier nedtecknade och den som stämmer bäst in på den muntliga traditionen är Bernhard Salomon Bursell. Han studerade i Lund(troligen teologi eftersom han senare i sitt liv skrev omarbetningar av psalmer mm och var prästson). Denne Bernhard lämnade Lund efter att ha tagit sin kandidatexamen 30/5 1854 och blev senare i livet läroverksadjunkt i just Jönköping.  
 
Min fråga är om det går att sluta sig till att han de facto är fadern?
 
Något som enligt min mening talar för att så skulle vara fallet är att Mathilda bar efternamnet Bursell. Det kan i och för sig vara ett namn som hon hittade på själv, men varför i så fall Bursell som är så ovanligt? Valet av efternamn bör väl ge en rimlig indiktation om att fadern bör ha hetat Bursell i efternamn. En annan faktor som talar för faderskapet är att den muntliga traditionen ger liknande uppgifter som den dokumenterade, oberoende av varandra. Det som talar emot är att fadern inte står antecknad i födelseboken.