NULL Skriv ut sidan - Vidare bakåt in 1600-talet, hur gör jag?

Anbytarforum

Titel: Vidare bakåt in 1600-talet, hur gör jag?
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2005-02-12, 19:34
Hej Britt,
 
SVAR har bara mikrokort för utlåning och försäljning. Mikrofilm ligger på rulle och kan studeras i en rullfilmsläsare. Det finns separata läsare för mikrokort och mikrofilm, men också kombinationsapparater. Kolla med biblioteket på din hemort! Där, eller på stadsarkivet, bör det också finnas förteckningar på åtminstone ditt läns mikrofilmade mantalslängder och domböcker. Och kanske också själva filmerna? På mitt stadsarkiv finns förteckningar från alla län i landet. Utifrån dessa förteckningar får du signum på den film du vill studera och ev. beställa som fjärrlån från andra (läns)bibliotek.
 
En god hjälp vid beställning av domstolsarkivarier är sedan den s k Lappkatalogen över Svea Hovrätts arkiv. Det är mikrokort som kan beställas från SVAR - se vita pärmen med Domstolsarkiv - och ger länsvis information om de olika häradsrätterna med avseende på domsaga, specifik häradsrätt, år och volymnummer. Det gör ingången i domstolsmaterialet betydligt enklare. Med volymnumret tillhands kan du sedan se vilken rullfilm som gäller för din del. För rullfilmens signum är inte detsamma som mikrokortets (SVAR:s) nummer. Däremot är volymnumret detsamma. Det är viktigt att komma ihåg.  
 
Lycka till!
 
Hälsar //Leif