NULL Skriv ut sidan - Söker tips över arbetsmetoder för Mantalslängder/Jordeböcker?

Anbytarforum

Titel: Söker tips över arbetsmetoder för Mantalslängder/Jordeböcker?
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2014-02-20, 07:42
Hej Jonas, det är svårt när man kommit till den första delen av 1600-talet. Vet inte riktigt om detta är till hjälp? Har själv rotat en hel del i mina anor för den tiden.  
 
[color=0000ff]- Vilka böcker ska jag leta i för att komma längre?[/color]  
Domböckerna har jag blivit offantligt hjälp utav. Där finns ibland en del släkrelationer nämnda. Sök även flera år efter personens död. Dommar vad gäller arv m.m. kan finnas i domböckerna flera år efter en anas död.  
Det är en hel del sökande och skummande av ibland svårförstådda texter (läshjälp finns på Af), men det är det värt. Och spännande läsning, man får en inblick i människornas liv. Min metodik när jag skummar igenom dessa är att jag koncentrerar mig på några nyckelord t.ex i ditt fall. Pålänge, Peder Josefsson, Josef Persson och Lars Josefsson. Sedan går jag igenom dessa böcker ett antal gånger. Hittar jag t.ex något om Pålänge så noterar jag detta oavsett hur obetydligt det än verkar...denna ledtråd kan vara till nytta längre fram i forskningen. Svårlästa är de ibland men jag lovar det blir lättare o lättare med tiden, så ge inte upp. Finns en bra hemsida som berättar lite hur man kan tolka och förstå dessa böcker. http://www.domboksforskning.se/index.htm (http://www.domboksforskning.se/index.htm)  
 
Sedan är det bra att kolla födelseböcker om t.ex Peder varit fadder. Där kan man ytterligare lägga till en pusselbit. Ibland finns det släktrelationer även där.  
 
[color=0000ff]Men när han inte längre står i mantalslängden? För hans namn skrivs väl inte ut de år han föds utan när gården skrivs över på honom? Hur har man då på nätet kommit fram till födelseåret 1623 för Peder Josefsson? (Det stör mig ofantligt att jag inte förstår hur man hittar det...) Vad är det jag missar?  
 [/color]Födelseåret framkommer ibland i dödboken när anan avlidit. Jag brukar alltid notera detta så här. Beräknat födelseår xxxx då han står som död år xxxx vid en ålder av XX.
 
Har själv stött på antavlor på nätet med fantasi årtal som jag inte kan finna och sällan finns det källhängivelse till dessa. Irriterande kan man säga.  
 
MvH Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2014-02-20 07:58)