NULL Skriv ut sidan - Metodhjälp

Anbytarforum

Titel: Metodhjälp
Skrivet av: Jimmy Dahlund skrivet 2009-04-17, 01:53
När man har en uppgift som inte verkar stämma är det ingen idé att slösa bort tid på att leta i angränsande församlingar eller datum. Jag har själv gjort misstaget och vet vad jag talar om. Min sambos morfar sades vara född 1926-07-01 i Valbo (X). Trots att han avled för bara några år sedan och födelsedagsfirande fortfarande fanns i färskt minne hos min sambo började jag leta efter alternativa födelsedagar. När inte det hjälpte började jag titta på angränsande församlingar: Gävle, Hedesunda, Älvkarleby och Årsunda. När jag fick veta att Släktdata börjat extrahera födelseregister från Sveriges Dödbok 1947-2006 gjorde jag en sökning och hittade honom som född i Ovansjö. Visst hade jag hittat honom om jag utökat mitt sökområde men puh så mycket tid det hade gått åt. Slutsatsen blir: om man inte hittar en person enligt de uppgifter man har är det ingen idé att själv ändra uppgifterna utan man måste söka nya uppgifter. Jag hade tur som hittade Släktdatas extraktioner men i Anders Hillmans fall är det nog husförhör och flyttböcker som gäller.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund