NULL Skriv ut sidan - Kringvandrande urmakaren Blomqvist

Anbytarforum

Titel: Kringvandrande urmakaren Blomqvist
Skrivet av: Christian Olofsson skrivet 2010-06-30, 12:51
Inte på djupet. Jag har för mig att jag kollade upp var de var födda och föräldrarnas namn (det var några år sen jag gjorde det).  
Det som talar emot det kan ju vara att de måste levt sina liv så hela tiden som någon form av inhysingar och Jöns Ström kanske bara är en i mängden.
Carl Blom bodde ju i detta torpet från 1816 och framåt.
Frågan är om torpet ägdes av Carl Blom redan fr.o.m. 1812 när han blev soldat. I så fall borde ju föräldrarna bott i torpet redan då.
Jöns Ström blir reservsoldat när Carl kommer tillbaka.  
 
Jag har ett spår efter Kjersti Bengtsdotter men det är inget jag kunnar bekräfta.
Kjersti Bengtsdotter skulle kunna vara född 1766-02-27 i Forestad, Riseberga (L).  
Fadern till denna Kjersti heter Bengt Assarsson och dog 1769-02-10 i Forestad, Riseberga.
Modern hette Cissela Svensdotter och föddes 1740-08-22 i Röstånga (M), död 1820-04-23 i Aggarp, Färingtofta (L).
Hon gifte om sig två gånger.
Anders Tuvesson 1770-07-09 i Riseberga (L)
Nils Åstrandsson 1776-07-05 i Färingtofta (L)
 
Faderns namn stämmer, födelsedatumet ligger inom rätt intervall, hon ska vara född mellan 1766-02-11 och 1766-11-06 om man tittar på barnens  
födelsedatum och hennes ålder. Riseberga (L) ligger hyfsat rätt geografiskt också även om det inte är säkert.