NULL Skriv ut sidan - Hjälp med att finna födelseplats

Anbytarforum

Titel: Hjälp med att finna födelseplats
Skrivet av: Cecilia Hermansson skrivet 2012-11-17, 15:10
Hej.
Nu har jag spenderat många timmar idag, (och många timmar andra dagar för den delen också) med att försöka finna ursprunget till Claes Johan Blomberg född 1798-05-24 i Småland, och avliden 1873-10-01 i Sjonhem på Gotland.
Om jag uppfattat det rätt via husförhör så kom han till Gotland 1822.
I sitt tredje äktenskap så blir han far till Maria Helena Blomberg (1838-07-02, Roma) med hustrun Anna Magdalena Larsdotter (Anna Lena)(1802-06-29 Lojsta - 1899-05-01 Sjonhem).
 
Sin andra fru Christina Maria (Stina Maja) Nilsdotter gifter han sig med 1826 i Väte, Gotland.
I Hejde Kyrkoarkiv, födelse och dopböcker 1826, (Väte), så kan man läsa att det är Blombergs andra vigsel.
Drängen enkemannen Johan Claesson Blomberg och Husbondedottern Stina Maja Nilsdotter
I kolumnen för vittnesbörd så har jag lite svårt att läsa, med ser att det står  
... ifrån Öland och ... ifrån Levida.
 
I alla husförhörslängder så står det att Blomberg är ifrån Småland, men jag kan inte hitta honom någonstans innan 1826.
 
Jag vill hitta vartifrån småland Blomberg kommer. Och är det någon som kan berätta vad Öland och Levida innebär i detta sammanhanget. Betyder det att Han tagit sig till Gotland via Öland? Har sökt igenom husförhörslänger i Levida, men hittar honom tyvärr inte där.
 
Hade uppskattat väldigt om någon kunde hjälpa mig.
 
Med vänliga hälsningar.
/Cecilia
 
(Meddelandet ändrat av Cecilia87 2012-11-17 15:27)