NULL Skriv ut sidan - Födelseort okänd

Anbytarforum

Titel: Födelseort okänd
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2014-08-01, 19:44
Hej,
Det var ett bra uttryck att kalla de för gamla surdegar som Marianne gör här ovan. Här har jag min surdeg. Jag har vid några tillfällen i min släktforskning stött på soldater som har födelseår men där födelseorten är okänd. Eller i något fall står det i vilket landskap soldaten är född. Den senaste i raden är Johan Rodinsson Högman. Han är född 1787. Han antogs som båtsman 1807 för rote nr. 36 i Gunnarps sn. och skrevs som obefaren som båtsman men som erfaren vid sjön. Direkt vid antagningen skickades han ner till Landskrona och skeppades iväg till Pommern. Han återkom till Gunnarp och fick 1816 sin första dotter. Då bor familjen i Duvhult i Gunnarps sn. Familjen flyttar till ett torp under Sundhult och från 1819 benämns torpet för Spånåsen. 1829 skickas Johan iväg till Karlskrona för tjänstgöring på skonerten Gäddan. Enligt sockenboken Gunnarpsboken dör han 1834.
 
Genom och flottans arkiv, mtl, födelseböcker (barnens och hustruns födelsenotiser) har jag kunnat kartlägga mycket kring Johans liv, men jag har inte sett någon födelsenotering på Johan Högman själv. Han använder patrynomikonet Rodinsson, men det vet jag inte var det kommer ifrån. Det finns heller ingen vigselnotis, men barnen står inte födda som uä så de bör ju vara gifta. Johan sägs dö 1834 enl. Gunnarpsboken, men det finns ingen dödsnotis i Gunnarps sn. dödbok för 1834.Redan 1832 ersätts Johan av en ny båtsman enl. flottans arkiv.  
 
Så hur kan jag hitta födelse, vigsel och dödsnotiser? Hur går jag vidare?
Hur kan jag ha användning av hans patrynomikon i mitt sökande?
 
Hälsningar
Annette