NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-25
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2001-11-08, 19:03
Hej Ylva,
är det din fråga från den 3 nov under Uppland (Karl Rickard Lundin 1884-1950) det gäller? Jag sökte på Cederborg som författare och fick fram inlägg i 13 diskussioner från dig, inget äldre än två veckor. Att säga har efterlyst honom här också men ingen tycks veta något om honom bara för att du inte har fått svar på mindre än en vecka är ett lite starkt konstaterande.  
 
Alla som släktforskar är inte inne här varje dag - inte ens varje vecka. Och även om man är inne dagligen kan man faktiskt missa en fråga om en person man har information om - därför kollar man på olika sätt och går tillbaka till intressanta församlingar eller söker släktnamn då och då.
 
När det är så pass nära som din farfars far så är det ju bara rakt led till din farfar och hans syskon - för alla andra är mannen en sidogren. Att du inte fått svar på en vecka kan alltså bero på det.
 
Sedan framgår det inte vilken forskning du gjort för att komma fram till att födelseplatsen är okänd. Har du följt honom bakåt från hans död eller en bostadsort då barnen föddes ? Vilka födelseuppgifter är det du har sett för barnen där det inte står ? Om du lånar hem mikrokort från den församlingen, antingen födelseboken eller församlingsboken (t.o.m. SCB-utdragen), eller kontaktar pastorsexpeditionen i församlingen där barnen är födda (om böckerna inte är filmade) så brukar det faktiskt stå, står det inget är det ofta ett tecken på att det är samma församling. Om inte så måste han ha flyttat dit någon gång från en annan församling. Har du frågat församlingen där han dog?
 
Det framgår inte hur van släktforskare du är, men det framgår inte heller om dessa grundläggande frågor har ställts. Flyttningslängderna brukar inte heller ta slut - det är mest om det har brunnit så att böckerna är försvunna - eftersom de fördes åtminstone in på 1970-talet (det enda konkreta exempel jag hade framför mig slutade 1976).
 
Jag hoppas jag inte är alltför fräck om jag ber dig dels komma med mer detaljer, dels ha mer tålamod (sökarglädje och tålamod - inte Internetstress handlar släktforskningen om), dels läsa nybörjarkursen antingen på Rötter (knappen uppe till vänster) eller böcker på närmaste bibliotek.  
 
I värsta fall får du skriva brev till församlingen och vänta alltifrån någon vecka till ett halvår på svar - men vad gör väl det, det är ju bara tid som du samtidigt kan göra annat på.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
 
(född mitt på 1960-talet, släktforskare sedan början på 1980-talet)