NULL Skriv ut sidan - Ett barn dyker upp

Anbytarforum

Titel: Ett barn dyker upp
Skrivet av: Stefan Lejon skrivet 2010-04-02, 19:05
Hittar ingen konfirmationsbok. Däremot ska det finnas bevarat sockenstämmoprotokoll, så dom får jag titta i när jag besöker landsarkivet.
Dessutom har jag nu hittat pojken i en flyttlängd i Fjelie. Uppges då flytta in på Fjelie 5, kommandes från Uppåkra. Jag får en känsla av att prästen har haft fullt sjå att hålla koll på grabbens vandringar. Vad som är intressant är också att i denna flyttlängd står att Nils ska vara född i Sarslöv, vilket jag tolkade som en förkortning av Sönnarslöv. Och, mycket riktigt föds det i Östra Sönnarslöv, i november månad 1810, en gosse vid namn Nils (och vars far också heter Nils). Det mesta pekar på att jag är rätt på det, även om den exakta födelsedagen inte stämmer. En fråga jag dock ställer mig är varför han i alla hfl uppges vara född i Helsingborg, medan det i flyttlängden står Ö Sönnarslöv. Fördes dessa böcker av olika personer? I så fall, vem brukade föra in-, utflyttningslängderna? En vild gissning är att pojken sagt till prästen att han kom från Sönnarslöv, vilken tolkat det som V Sönnarslöv (ligger strax utanför Helsingborg). En annan gissning är att pojken, som kanske var på rymmen, inte ville uppge sitt rätta ursprung.
Några tankar om detta, någon?