NULL Skriv ut sidan - Ett barn dyker upp

Anbytarforum

Titel: Ett barn dyker upp
Skrivet av: Stefan Lejon skrivet 2010-03-30, 19:16
En ane, tillika husar, vid namn Nils Krans (f. 1810), har i många år gäckat mig. Han anges som fader till min ana, men jag har inte under alla dessa år lyckats identifiera honom. Inte förrän nu nyligen. På olika omvägar hittade jag honom till sist som avliden i Odarslöv (Malmöhus), och sedan har jag kunnat följa honom baklänges i tiden ända tills husförhörslängden för Fjelie (Malmöhus) 1820-1826. På nr 3 i Fjelie dyker helt plötsligt upp en gosse vid namn Nils Nilsson (vilket till 100% är den jag söker). I husförhörslängden står att han ska ha kommit till församlingen 1822, 12 år gammal, samt anges födelseorten till Helsingborg. Prästen har också skrivit i hfl att hitkom i barndomen utan attest och ............bevis.
Min fråga är nu hur man hanterade ett sådant ärende på den tiden. Jag vill ju inbilla mig att man inte bara accepterade att en 12-åring kommer promenerande in i byn, utan att man ansträngde sig för att ta reda på bakgrunden. Vem tog ansvaret för en så ung människa? Kan det tänkas finnas noterat i en dombok, eller vad? Någonstans borde väl hans ankomst vara dokumenterad, och anledningen till densamma utredd?
Jag har letat i ett antal församlingar i och omkring Helsingborg, men hittar ingen gosse som passar in på denne Nils Nilsson, som enl. senare hfl uppges vara född 1/11 1810.
 
Tacksam för alla idéer!
Stefan
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/15764/257719.jpg)