NULL Skriv ut sidan - Uppgifter från tidigt 1900-tal

Anbytarforum

Titel: Uppgifter från tidigt 1900-tal
Skrivet av: Göran Eriksson skrivet 2009-01-21, 22:55
Hej igen Eva!
 
Jag hoppas få besvära dig än en gång med ytterligare frågor. Efter att ha skaffat mig abonnemang på SVAR har jag 'rotat runt' en del på nätet - men utan framgång...
 
Det saknas helt enkelt inskannade uppgifter från tidigt 1900-tal. Den person jag vill/försöker följa framåt är min farmor Ingeborg Augusta Eriksson, född 3/9 1888 i Årdala i Södermanland. Jag hoppas att det inte klassas som indiskretion eftersom det finns flera släktingar i livet som dock inte vet mer än jag vet...
 
Nåväl, hon flyttade sedermera till Nyköping, födde sitt första barn där 1908, flyttade till Stockholm 1910 och sannolikt tillbaka till Nyköping 1913 för att senare återvända till Stockholm där hon tillbringade resten av sitt liv.
 
Född i Årdala är klart dokumenterat. Ett flertal uppgifter funna i Stockholms Rotemansarkiv - gift, flera barn, änka samt död i Stockholm är också dokumenterat. Men - luckorna däremellan: Hur hittar man dokumentation om dessa när det knappast finns något material inskannat efter 1900 som handlar om in- och utflyttninar?
 
Om det kanske finns uppgifter på mikrokort - hur grejar jag det med mycket dålig syn som dock i viss mån kan kompenseras med hjälp av förstoring på en stor bildskärm?
 
Ja, hur går jag tillväga fortsättningsvis? Jag kanske rentav är hänvisad till Uppsala Landsarkivs avgiftsbelagda insatser, eller vad tror du?
 
Tacksam för ytterligare tips om hur man gör, hälsar Göran