NULL Skriv ut sidan - Uppgifter från tidigt 1900-tal

Anbytarforum

Titel: Uppgifter från tidigt 1900-tal
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2009-01-07, 20:22
Hej Göran, det beror helt på vilken församling det gäller. Det går tyvärr inte att generalisera.  
 
Ska du följa en person ska du ju göra det i församlingsböckerna. De finns då antingen på mikrokort, skannade eller i original.
 
Den geografiska dimensionen
Kyrkböckerna (församlingsböckerna som ersatte husförhörslängderna, samt födda-vigda-döda, flyttningslängder etc.) fördes fram till 1991 av kyrkan. Dessa böcker i original finns antingen inlämnade till landsarkiven (ett projekt som började på 1990-talet och slutförs först 2013, eftersom man lämnar in, ordnar/förtecknar och skannar kyrkböckerna), med början norrifrån. Man har har tre landsarkivsområden kvar, Göteborg, Lund och Malmö och där finns böckerna då antingen på landsarkivet eller på pastorsexpeditionen (aktuell förteckning finns på respektive landsarkivs webbplats, se www.statensarkiv.se (http://www.statensarkiv.se), under folkbokföringsmaterial eller liknande rubrik på de tre arkivens webbplats).
 
Är det OK om jag hänvisar till en diskussioner där jag beskrivit en del, så kan du klicka dig vidare i den, på de olika länkarna där?
Anbytarforum » Källor » Kyrkböcker » Kyrkböcker efter 1900, Hur gör man? (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/127406.html?1212408093 target=_blank)
 
Sedan kan jag klippa in ett inlägg jag gjorde på DIS Forum (för medlemmar) den 19 november 2008
* SVAR är ensamma om att ha Födda-Vigda-Döda fram till 1937 (nu 1938) i sin helhet. SVAR har även ensamt utdraget ur församlingböckerna 1930 (inte indexerad). (utdragen 1910 och 1920 finns endast på mikrokort).
SVAR har även originalkyrkböcker F/V/D med olika PUL-tidsgränser (70 år för dödböcker, 85 år för födelseböcker och församlingsböcker, 1980 för vigsel- och flyttningsböckerna - men där beror tillgängligheten/möjligheterna på om en församlings böcker är skannade eller endast finns på mikrokort eller endast kvar hos församlingen än så länge (olika läge i olika områden, se ovan).  
Om man i SVAR använder funktionen Forska från huvudmenyn på startsidan, därefter i Geografisk sök skriver in församlingsnamnet och i slutresulatet för församlingen väljer Arkiv i original så kan man se om 1900-talets originalböcker är tillgängliga som skannade (eller ibland på mikrokort).  
 
* ArkivDigital har på internet i ADOnline och på cd 1900-tals originalböcker i viss utsträckning - eftersom de fotograferar originalböckerna och inte SCB-böckerna, så har de ju inte SCB-materialet. Det är inte så mycket 1900-talsmaterial de har än så länge, där måste man se församling för sig i deras register (de lade t.ex. i november ut Borås död- respektive vigselböcker t.o.m. 1937 och födelse till 1911, även Göteborgsdödböcker till 1937 finns där, liksom Svedala döda till 1937 men inte födda - man får alltså leta). Om böckerna inte är inlämnade till arkiven (se ovan) så är de inte fotograferade av ArkivDigital.  
 
* Genline håller på att lägga ut SCB-uppgifterna Födda-Vigda-Döda t.o.m 1920 (endast några få län klara, om jag förstår produktionsplanen rätt så är de på fjärde länet nu)  
 
* Har du släkt i t.ex. Halland så säljer Hallands Släktforskarförening (fd HGF) cd-skivor med originalböckerna fotograferade till 1934 församling för församling (Halland ligger på slutet av inlämningen av originalböckerna, så föreningen har ordnat med detta).  
 
Hälsningar,
Eva