NULL Skriv ut sidan - Uppgifter från tidigt 1900-tal

Anbytarforum

Titel: Uppgifter från tidigt 1900-tal
Skrivet av: Sara R skrivet 2002-03-11, 22:39
Hej Marita!
 
Som ett generellt svar på din fråga, så har iallafall jag fått jaga runt på dagens församlingar efter uppgifter när Landsarkivet och SVARs mikrokort tar slut. Det är inte alltid så lätt, vissa församlingar har mer lust att hjälpa släktforskare än andra. Var också beredd på att det kan ta lite tid att få svar, och påpeka gärna i ditt brev/mail att du är medveten om detta. Jag har märkt att det kan gå snabbare om man har förståelse för att man lägger extra arbetsbörda på deras axlar. Enligt Offentlighetsprincipen är de skyldiga att lämna ut informationen du frågar efter ur sina arkiv, så känn dej inte dum som ber dem. (Och tänk på att det är sekretess på uppgifter som är yngre än 70 år, men man kan få ut dessa också, utan att församlingen bryter mot någon lag, om du är nära släkt med personen i fråga, och uppgifterna inte är till men för någon. Jag har t.ex. fått kika i min mormors dödbok och antecknat när kremering och sånt skedde, och hon dog 1982. Men det är olika hur strikta de är med detta)
 
Så om jag hade varit du hade jag försökt kontakta den församling det gäller och hör med dem (Du hittar adresser och telefonnummer på www.svenskakyrkan.se). Du kan kanske ringa och höra med dem hur de helst tar emot din förfrågan (mail, brev eller om du rent av får lov att komma dit, om du bor nära). Jag brukar uppge namn, födelsedatum och födelseförsamling på föräldrarna och på det barn som är min ana, samt vad jag vet om var de kom ifrån närmast och när det står att de ska flytta in till församlingen.
 
Lycka till med 1900-talsforskningen!
 
/Sara