NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2010-09-30, 13:16
Rättelse och Tillägg: personakterna innehåller väl generellt sett inte några uppgifter som anses falla under sekretess, men det är ju detsamma som gäller för kyrkböckerna i övrigt generellt sett. Men varje folkbokföringshandling som är yngre än 70 år ska väl ändå prövas innan den lämnas ut. Däremot är de ju (oftast?) inte digitaliserade och inte tillgängliga ute i forskarsalen på ett arkiv, utan förvaras så att personalen måste ta fram dem åt dig.  
 
Jag kikade genom mitt material här hemma och konstaterar att jag faktiskt fått ut kopia på personakter på vanlig förfrågan, i mitt fall från Stockholms Stadsarkiv. Den sida jag fått ut omfattar dock inte flyttningar (kanske för att alla gjorts före 1947, det vet jag inte), men däremot hustruns namn (i detta fall två fruar), födelsedata och dödsdatum och födelseförsamling, datum för vigslarna men inte församlingen för det.  
 
Jag har två papperskopior på personakter från två skilda församlingar, båda rör personer/män födda på 1800-talet, så inga föräldrar anges - inte heller några barn. Båda är första sidan/framsidan, jag har inte fått baksidan och vet inte vad som står där - om flyttningarna framgår där. Båda männen dör på 1950-talet. Sedan har jag som sagt sett andra nyare/yngre akter, även för en som var barn när akten skrevs, men kan inte påminna mig hur mycket av flyttningar som står.
 
För att i korthet dra något av teknikaliteterna kring personakterna som gör dem minst sagt sekundära och ofullständiga källor för forskning: Enligt reglerna för upprättandet av personakterna under perioden 1947-1949 skulle endast hemmavarande barn under 15 år anges på personakterna (vilket också kan återspeglas i Skatteverkets uppgifter) och ENDAST på moderns personakt även om föräldrarna var gifta och bodde ihop. Barn födda (i äktenskap) mellan 1947 och 1969 skrevs endast in på moderns personakt, medan på en mans personakt endast skulle skrivas in trolovningsbarn och barn med arvsrättsförklaring, inte barn födda inom äktenskap.  
 
Äktenskap som slutat i skilsmässa före 1947 var inte heller nödvändigt att skriva in, så alla uppgifter från församlingsboken skrevs inte in på akten.
 
Detta står det mer om i Kyrkobokföringshistorik av Nils Marelius & Björn  Fyrlund och i mina två artiklar i Släkthistoriskt Forum nr 3 och 4/2003  Tips om forskning i 1900-talets källor.
 
Kyrkobokföringshistorik finns dels som bok i 2:a utgåvan från 2001
Kyrkobokföringshistorik : en beskrivning av pastorsämbetenas arbetsuppgifter fram t o m 1991-06-30 med vissa sidoblickar, samt utkast till stolpar i arkivbeskrivning, dels på cd med namnet Kyrkobokföringshistorik i en ny översedd och utökad utgåva 2006, utgiven av Släktforskarförbundet, jag vet inte om den finns kvar att köpa.
 
När det gäller Skattemyndighetens familjebilder så kan de alltså för äldre personer vara ofullständiga när det gäller deras barn (födda före ca 1932/1934), som en följd av personakten, så att inte alla barn framgår där - det har jag både sett och hört berättas om.
 
Hälsningar,
Eva