NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2010-09-30, 10:43
Hej! De täcks av sekretessen (dvs sekretessprövningen), det kommer från kyrkböckerna och de fördes på något sätt parallellt. De ligger i kyrkoarkivet. Nej, det är en sekundär källa, den är en avskrift ur aktuell församlingsbok, för en persons födelse/vigsel/död är respektive födelse/vigsel/dödbok förstahandskällan. För flyttningar utanför socknen skulle jag nog säga att utflyttningsbok/inflyttningsbok är förstahandskälla.
 
Den användes dock för att skriva över till Skatteverket i de fall personerna var i livet 1991, vilket innebar att eventuella fel och brister kunde föras med, för det hanns nog inte kollas gentemot original (det var ju inte alltid detta fanns på samma ställe om man flyttat).
 
Det är möjligt att de skulle kunna ge en kopia på den till dig (den förvaras där en person dog eller där man var folkbokförd 1991) i stället för att forska annat men själv har jag bara sett dem i samband med Namn åt de döda-projektet (samt i samband med att vi skulle rätta en familjemedlems felaktiga uppgifter på Skatteverket), jag har inte fått en kopia av den vid släktforskningsförfrågning på landsarkivet.
 
Hälsningar,
Eva