NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2010-09-28, 08:17
Hej igen! Skatteverket har en lång rad varianter av utskrifter ur sitt Basregister (folkbokföringsregister), jag fick en förteckning en gång när jag skulle hålla föredrag - du kan också säga att du vill ha ett registerutdrag för släktforskning, så får du något av dem.  
Personbevis är ju det man själv oftast behöver om man ska visa vem man är för någon, och det är inte det du ska ha. Men om det verkligen är skillnad på personbild och familjebild vågar jag inte säga på rak arm.
 
Att jag föreslog dig själv och en förälder (i livet eller avliden) är för att visa två olika generationer och så ser du att för ev syskon så framgår inte mer än namn och datum.  
 
När det gäller verifiering - vad jag egentligen vill säga är att inga källor är helt felfria (inte kyrkböckerna och inte Skatteverkets heller), men anger man sina källor så kan ju uppgifterna kontrolleras, och ev. korrigeras, man inser varför olika uppgifter finns i ens egen eller andras forskning och så vidare. Jag antecknar i mitt släktforskningsprogram även sådant som att det varit fel på SDB3 men rättat i SDB4, att ett födelsedatum ändrats i hfl, att personen Y har fel födelseförsamling i källorna fr.o.m. år Z. Men detta är inte en diskussion om källkritik och kvalitet  Broschyren längst ner på sidan jag länkar till är rätt nyttig, för många av oss, för att komma ihåg vikten av att bygga bryggorna mellan personer/källor. Mer om källhänvisningar hittar du i en artikelserie av Michael Lundholm i Släkthistoriskt Forum under 2008-2009, den bör finnas på bibliotek eller släktforskarförening nära dig.
 
Lycka till med 1900-talet !
Hälsningar,
Eva