NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2010-09-27, 20:30
Hej Jan! Dina frågor:
Så man kan alltså kontakta ett landsarkiv och be om information som är yngre än 70 år trots sekretessen (om man är villig att betala)?  
Svar: Ja, de ser gärna att man använder formuläret på webben om folkbokföringsuppgifter, och det viktiga är att man anger så mycket information man har, t.ex. om den sista volymen du kunnat se har uppgiften N.B. s 1045 - dvs. nya boken sidan 1045, eller ett dödsdatum och att du vill ha uppgifter från döden åt andra hållet för att t.ex. reda ut flyttningar.
 
Normalt sett får du ut det mesta som finns, det är känsliga saker som hålls tillbaka (t.ex. dödsorsaker - de finns ju inte heller på Sveriges dödbok), när det gäller adoptioner etc så varierar det. Sedan kan det ju finnas skyddade personuppgifter och en rad andra saker som kan göra att det anses känsligt.
 
Priset kan variera, du kan få några få enkla uppslag gratis, men omfattande forskning kostar. Jag är heltidsarbetande och hinner eller kan därför inte resa runt till arkiven i den utsträckning jag skulle vilja. Numera beställer jag inte så mycket uppgifter, så det är svårt att säga vad det kostar, eller rättare sagt vad du får för pengarna - det kan ju löna sig bättre om man har nära att åka till arkivet, man får ju även annan forskning gjord där en semesterdag. Försök med en person och maxa beloppet till en halvtimmes forskning - det beror på om personen varit bofast i trettio år eller dräng i Skåne och flyttat runt varje år mellan församlingarna  Det stämmer bra vad Gunnar säger ovan!
 
Vilken information har egentligen Skatteverket?
Svar: Ring dem och be om din egen familjebild så får du se  Om t.ex. dina föräldrar är avlidna efter 1991 så kan du begära ut en sådan också så kan du se. Familjebilden finns inte tillgänglig på webben och finns ofta inte heller att få fram när du går till dem.
Flyttningar framgår inte, vigseldatum framgår men inte orten, sambo framgår inte, Detta har varit föremål för mycket diskussioner och uppvaktningar från släktforskarrörelsen angående den nya folkbokföringen.
På sidorna 35-39 i boken Börja släktforska  - Genvägar till din släkts historia av Per Clemensson och Kjell Andersson (utgiven 2009) visas exempel på registerutdrag från Skatteverket.  
 
Skatteverkets webbplats har få träffar på släktforskning men du hittar en del om folkbokföring här http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc800039.html
och här
http://www.skatteverket.se/omskatteverket/kontaktaoss/skickaepost.4.6a6688231259 309ff1f800022579.html
 
Jag brukar försöka att mejla det skattekontor där en person bor, t.ex. inför släktträff etc. Men behöver jag ha en adress så kan jag ju ringa Skatteupplysningen på tfn 0771-567 567, de kan också ofat ge lite mer information ur folkbokföringsregistret.
 
Avlidna personer som avlidit efter 1 juli 1991 finns med i Skatteverkets databas, inte andra (mer än indirekt som anhörig men det är olika hur mycket uppgifter som finns med om dem).
 
Verifiering gäller väl alltid  Men så länge du anger källan noggrant (se mitt exempel om Sveriges dödbok-versionerna) så är du långt på vägen. Om du enbart söker personer avlidna före 1991 behöver du egentligen aldrig ha med Skatteverket att göra, utan då är det respektive landsarkiv som gäller.  
 
Det som kan behöva verifieras på uppgifter från Sveriges dödbok är oftast (enligt min erfarenhet) födelseförsamling och civilståndsuppgifterna - man har ju inte kontrollerat i de böckerna, utan källorna är ju andrahand i sig (dödbok, församlingsbok eller ännu ett led längre bort genom att man använt SCB-avskrifter och avgångslängder).  
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Jag har själv (trots jobbet ) suttit med projektet Namn åt de döda till de olika versionerna, så jag vet hur lätt det kan vara att det blir något fel, eller hur oklart det kan vara i källorna. I ett inlägg i en diskussion om cd-skivorna 2008 skriver projektledaren Carl Szabad Grundläggande i all forskning är att alla uppgifter ska kontrolleras. Det är inget konstigt med det. Och vad ska man göra åt att det står fel födelseförsamling i en husförhörslängd från 1800-talet? Min erfarenhet är att det ännu under 1900-talet är närmare 10 % fel vad gäller födelseförsamling och ibland även -datum i församlingsböckerna.
 
(Meddelandet ändrat av edah 2010-09-27 20:48)