NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Jan Stenqvist skrivet 2010-09-27, 19:36
Oj, så många svar! Jag börjar få en lite klarare bild över hur det hela fungerar.
 
Vad gäller släktforskning på 1900-talet och framåt så är jag är egentligen bara intresserad av att forska i avlägsna släktingar som har avlidit (alltså även på senare tid), och att kunna följa deras liv någorlunda. Nu levande personer tänker jag inte förfölja med min forskning.
 
Så man kan alltså kontakta ett landsarkiv och be om information som är yngre än 70 år trots sekretessen (om man är villig att betala)? Enligt Riksarkivets hemsida så gör de en bedömning om uppgiften ska lämnas ut eller inte. Det är väl främst information av känslig karaktär (dödsorsaker etc) som är sekretessbelagd.
 
Jag kommer nog först att införskaffa Sveriges Dödbok och Sveriges Befolkning för att ha något att börja med. Men för att kunna verifiera den informationen så måste man väl ändå i slutänden gå till kyrkböckerna eller Skatteverket. Vilken information har egentligen Skatteverket? Är den lika detaljerad som det man kan få fram ur kyrkböckerna vad gäller familjebild, giftemål, flyttningar etc? Finns avlidna personer ens med? Jag har letat på Skatteverkets hemsida men inte kunnat hitta var sådan information kan beställas.
 
Tack för all hjälp!