NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Gunnar Håkansson skrivet 2010-09-27, 11:45
Hej, Jan!
För min del har jag börjat med Sveriges dödbok, Sveriges befolkning 1970 och Sveriges befolkning 1980. Med hjälp av dessa (andrahands)källor har jag ganska enkelt fått fram det allra mesta om personer som avlidit senast 2009 eller fötts senast 1980. Något mera om vad som hänt de senaste 30 åren för sådana, som ännu inte dött, har jag hittat i ratsit.se.
 
Fast du vill förstås vara seriös och leta i primärkällor. Då finns för tiden fram till 1991 ingen annan väg än via landsarkiven (för sydligaste Sverige är det ännu krångligare). Bouppteckningarna får man titta i själv, liksom alla domstolshandlingar, de olika kyrkoböckerna måste personalen läsa åt dig, så att du inte kan se någonting, som skall vara hemligt (fast om du kan läsa upp och ned, går det att se ibland). Vad som skall vara hemligt beror också på hur nära släkt du är - dina egna förfäder får du reda på allting om, helt oskylda får du endast reda på basfakta om.
 
För uppgifter från Skatteverket för tiden efter 1991 har tillgänglighet och regler varierat genom åren (liksom Skatteverkets organisation). Min erfarenhet är än så länge begränsad.
 
Kostnaden för att resa till ett landsarkiv får vägas mot kostnaden för att beställa kopior (och den möjligheten finns förstås inte alltid, när det gäller sekretessprövningsskyldiga handlingar). Rör det sig om lättfunna handlingar, är det bara ett par kronor per sida; måste personalen leta länge, får de ta ut några hundra per timme - och dessutom kan det dröja, innan de får tid att göra jobbet!