NULL Skriv ut sidan - Släktforska efter sekretessgränsen

Anbytarforum

Titel: Släktforska efter sekretessgränsen
Skrivet av: Jan Stenqvist skrivet 2010-09-26, 22:44
Hej!
 
Jag har nyligen börjat med släktforskning och hittills gått bakåt i tiden och letat efter mina anor på 1800-talet. Men hur går man egentligen tillväga om man vill gå åt andra hållet? När jag upptäcker att min morfars farfar hade syskon och då forskar framåt i tiden för att hitta deras barn och barnbarn så når jag ju sekretessgränsen 1939. Är det då bara andrahandsuppgifter som gäller från t.ex. diverse CD-skivor som Sveriges Befolkning och Sveriges Dödbok? Jag har försökt hitta information om hur man går tillväga men det verkar vara väldigt rörigt. Det talas om SCB och Landsarkiv, Skatteverket och boupptäckningar. Jag antar att de bästa handlingarna fortfarande är församlingsböckerna, men de går väl inte att komma åt alls när de är nyare än 70 år?
 
Det jag vill få reda på om dessa personer är samma sak som jag är intresserad av när de gäller de äldre anfäderna; När och var de föddes/dog, när de gifte sig, när och var de flyttade, vilka barn de fick och när. Går det ens att få reda på sådan information?
 
Tacksam för svar!