NULL Skriv ut sidan - Folkbokföringen / Skattemyndigheterna

Anbytarforum

Titel: Folkbokföringen / Skattemyndigheterna
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2013-03-18, 12:28
När jag besökte Skatteförvaltningen i Uppsala i torsdags den 14 mars, för att söka personuppgifter efter 1 juli 1991 när de tog över Folkbokföringen, så fick jag till svar att Allmänhetens terminal var borttagen, åtminstone för sådana här uppgifter!
 
Ingen motivering kunde lämnas varför, när eller hur detta beslut tagits?
 
När jag då önskade hjälp att få ut en del av mina uppgifter, så skedde det stående mitt framför kön med människor med ärenden av alla de slag och under stor tidspress för personalen.  
 
Hon tog sig ändå tid att dra ut flyttningarna efter 1991, men där fattades för en person 7 år från 1995-2002.  
 
Hon försökte sig på en förklaring att en person inte behöver vara skriven på en adress, utan kan vara skriven På församlingen, men det innebär ju inte att man inte är folkbokförd, när man bevisligen bor i Sverige och deklarations- och taxeringsuppgifter måste ha lämnats in och beslut på dessa måste ha sänts till någon adress.
 
När jag begärde ut de sistnämnda mejlade hon en handläggare, som efter ca 2 arbetsdagar ska höra av sig om dessa.
 
Jag kontaktade domkyrkoförsamlingen för mina sökta personer för att:  
 
1. Höra vad de hade kvar av sina medlemmars akter efter 1991, vad gäller inskrivning och utskrivning i församlingen, för den vägen komma åt flyttningsuppgifter.
Svaret blev att jag måste vända mig till Folkbokföringen. När jag beskrev att de bevisligen saknade uppgifter i 7 år för en person och troligen flera uppgifter, så blev svaret att det var deras problem.  
 
Jag försökte nu igen höra vad de har kvar av dokumentation av sina medlemmar i församlingen. Bara de levandes aktuella uppgifter. Flyttar de inom församlingen finns inte det sparat.  
 
Men ett medlemsregister på in- och utskrivna då? Inget sådant sparas. Allt raderas, när personen flyttar ut.  
 
Jag började känna en viss panik inom mig vid tanken på konsekvenserna av detta. Från 1686-1 juli 1991 hade Sverige en i det närmaste världsunik folbokföring.  
 
Sedan kan det vara helt slut med detta och personer får följas i andra arkiv och genom andra uppgifter, om de kan återfinnas. Gamla telefonkataloger till exempel, men nu med mobiler så står ju inte alla med och de tryckta telefonkatalogernas tid är snart all och inte sparas de digitala varianterna, så att de blir sökbara. Alla ändringar raderas förstås.  
 
I en tid när mer information än någonsin ligger på nätet, så försvinner paradoxalt nog några av de mest grundläggande uppgifterna för all framtid! Är det en medveten planerad förändring? Eller bara ett resultat av ekonomisk nedskärning? Eller omedvetenhet? Eller slapphet? Eller av omtanke för att vi inte ska kunna spåra någon? Eller slippa bry oss om historia, så vi kan koncentrera oss på det viktiga nuet och den förestående framtiden?
 
2. Jag samlade mig något och försökte formulera om mina frågor några gånger till, med exempel från tidigare upplevelser av besök på pastorsexpeditioner, där man fick ta del av information på papperskort och i församlingsböcker på 1980-talet, och om hur jag faktiskt fick reda på när en person dött i 27 november 2012 och hade begravts 13 december i en annan domkyrkoförsamling, där man slog på datorn medan jag väntade i telefonen. Då fick jag till slut medhåll om att när Svenska Kyrkan hade hand om då fungerade det, vilket det inte gör nu med dagens folkbokföring, erkände hon att hon visste, eftersom fler hade hört av sig om detta, inte sällan förtvivlade släktforskare, men även andra.
 
3. Nu tog jag ett djupt andetag och frågade återigen vilka kyrkliga handlingar de faktiskt sparar och som man kan få ta del av och gav för säkerhets skull konkreta exempel:  
Om födda, döpta, konfirmerade och vigda i deras församling som flyttar till en annan församling, i vilken församling kan jag söka uppgiften?
Båda, blev då det dubbelt bejakande svaret! Dock inga borgerligt vigda förstås.  
 
Hur söker man döda och kyrkligt begravda då?  
Jo, de ska finnas kvar oklart hur länge. Borgerligt begravda och även andra fick jag kolla hos Kyrkogårdsförvaltningen.
 
Ska bli intressant att tala med handläggaren om på Skatteförvaltningen för att höra mer om allt detta. Ska försöka komma ihåg att fråga om Personbild också!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2013-03-18 12:37)