NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-24
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2004-03-31, 17:18
Hej! Jag kan för vidare läsning om t.ex. folkbokföringen rekommendera källorna till min artikel, de framgår av artikelns andra del i nr 4/03 av Släkthistoriskt Forum.  
 
Även på Skatteverkets webbplats (www.skatteverket.se, menyval Folkbokföring => Huvudmeny => Historia) kan man läsa om det Lotta citerar ovan från landsarkiven och SVAR:
dels Folkbokföring är den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige. I folkbokföringen registreras fortlöpande vilka som bor i landet och var de bor. och lite längre ner om  Folkbokföringen idag
Från den 1 juli 1991 ansvarar Skatteverket för folkbokföringen. Verksamheten bedrivs vid skattekontoren där registrering av folkbokföringsuppgifter sker i lokala ADB-register. Skatteverket är chefsmyndighet för folkbokföringsverksamheten och svarar bl.a. för rättsligt och administrativt stöd inom folkbokföringsområdet.
 
Underlaget för det som finns hos Skatteverket är för de som levde i Sverige den 1 juli 1991 mycket riktigt det som finns hos landsarkiven eller församlingsexpeditionerna i de delar av Sverige där man ännu inte lämnat in kyrkböckerna till landsarkiven. Däremot finns det inte för de som fötts eller flyttat hit efter det datumet något folkbokföringsmaterial på LA. Än så länge har inte heller Skatteverket lämnat något material från den nya folkbokföringen till något arkiv, förmodar jag, eftersom man inte tagit ut någon folklängd (på papper, det finns väl backup men den kanske inte arkiveras hos Riksarkivet) - se t.ex. motion 2/03 i Angeläget nr 2/03 på FörbundsRötter och en beskrivning av läget och myndighetskontakter på sidan 8 i Angeläget nr 3/2000.
 
För att återgå till dödsattesten
Towa, Är det själva dödsorsaken du vill komma åt? Det är väl orsaken till att du vill ha en attest, för datumet kan du få bekräftat av skattekontoret. I övrigt så är väl vad din far gjort eller hans övriga personliga förhållanden kanske inte något som du behöver skriva här.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Lotta, Tack för betyget