NULL Skriv ut sidan - Vilse i spenaten - hur hålla reda på alla lösa trådar?

Anbytarforum

Titel: Vilse i spenaten - hur hålla reda på alla lösa trådar?
Skrivet av: Sten-Sture Tersmeden skrivet 2005-01-19, 21:50
Här sittar jag med en massa uppgifter som jag plockat fram för att lösa en släktforskningsuppgift. Ca 20 utdrag (hela familjer) ur olika husförhörs- och församlingsböcker, diverse uppslag i födelseböcker, vigsel- och flyttböcker. Allt snyggt dokumenterat med källuppgifter så att lätt jag kan gå tillbaka ocjh kolla om jag behöver.
 
Men jag får ingen överblick! Har matat in i ett svenskt vanligt släktforskningsprogram men överblicken vill inte infinna sig.
 
Jag efterlyser ett FORSKNINGS-program som ett verkligt stöd. De släktforskningsprogram vi har nu är ju främst till hjälp för att registrera och skriva ut! Forskningsbiten skulle jag behöva bättre hjälp med. Jag vill lätt kunna se mina 30 blad med uppgifter. Jag vill få överblick för att kunna bestämma mig åt vilket håll jag skall gå vidare. Var hittar jag svaret på min aktuella frågeställning?
 
Kanske ett Mind-Mapp program skulle kunna vara något för att hjälpa mig att hålla reda på alla lösa trådar och ge mig möjlighet att lätt visa bakomliggande fakta.
 
Jag har avsiktligen inte angivet vilket problem jag vill lösa, utan hoppas ovanstående skall tjäna som en belysning av ett problem som jag tror många delar med mig.
 
I kurssammanhang brukar man säga, inga lösa lappar! Jag tycker att mitt datorstöd inte hjälper mig bara för att jag använder modern teknik!