NULL Skriv ut sidan - Vilken ort skall jag betrakta som födelseort?

Anbytarforum

Titel: Vilken ort skall jag betrakta som födelseort?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-02-01, 14:32
Det har funnits olika skolor inom folkbokföringen i Sverige om det är den bokförda hemvisten som gäller eller där händelsen verkligen ägde rum. Problemet gäller ju både födslar, vigslar och dödsfall.
Idag har man principen att det är bokföringsort som gäller (i fråga om födslar givetvis moderns hemvist), men fram till slutet på 1940-talet var det tvärtom - jag har en kusin född 1945 som föddes på Karolinska och därmed fick födelseort Solna (föräldrarna bokförda i Sofia) medan hennes syster född 1949 på Karolinska fick Sofia som födelseort! Den här senare principen har dock förekommit tidigare, jag har t.ex. en anfader skriven i Sätila som runt 1830 dog på Borås lasarett och där är dödsfallet antecknat bara i Sätila (med en notering om att det skedde på Borås lasarett).  
 
Själv har jag som princip att skriva den ort där händelsen bokfördes, med en anteckning om att händelsen i verkliga livet kanske då inträffade någon annan stans. Jag accepterar alltså vad böckerna säger officiellt; detta för att man enkelt och smärtfritt skall kunna återfinna personerna.
Ibland kan det dock bli problem: min morfars fars systers vigsel blev faktiskt antecknad i två socknar! Så småningom fann jag orsaken, hon hade lämnat in flyttanmälan till sin blivande makes socken ett par dagar innan hon verkligen flyttade dit efter bröllopet; bröllopet ägde i verkligheten rum i hemsocknen. När jag då hade både en officiell anteckning och en verklig händelse, så valde jag den socknen (men antecknade givetvis i en kommentar det festliga att hon var gift två ggr).
 
Ingela