NULL Skriv ut sidan - Vigseldatum och vigselort

Anbytarforum

Titel: Vigseldatum och vigselort
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2007-03-18, 20:59
Om båda vigslarna är juridiskt giltiga så är det väl en smaksak.  I så fall skulle jag nog utgå från den vigsel som är mest officiell, och skriva om den andra vigseln och dess ort i kommentaren. Jag har t.ex. för mig att vårt svenska kungapar vigdes först borgerligt och sedan kyrkligt; jag vet inte om det var samma dag eller ej men den officiella vigseln i Storkyrkan är ju definitivt den man minns.
 
Men om man har gift sig borgerligt utan gäster, och strax därpå haft kyrklig (eller annan) vigselceremoni med gäster och kalas, men som förrättats av någon som inte har vigselrätt så att vigseln alltså inte är juridiskt giltig, tycker jag absolut att det är den borgerliga vigseln som ska anges. I ett sådant fall var antagligen var den borgerliga vigseln mest ett nödvändigt ont, och den andra var den som paret tyckte var viktig, men jag tycker det vore galet att som huvudsaklig uppgift ange något som inte är officiellt giltigt och inte går att hitta i myndighetsregister m.m. Men den andra ska det förstås stå om i kommentaren för att det ska vara fullständigt.