NULL Skriv ut sidan - Släktträd

Anbytarforum

Titel: Släktträd
Skrivet av: Jesper Johansson skrivet 2015-05-28, 01:11
Jag håller med Gunnar om att du ska med det som är roligt. Framför allt så handlar det ju mycket riktigt om din släkt eftersom ni förmodligen har samma anfader eller anmoder. Därmed ser jag inga konstigheter att forska vidare på syskon till ditt direkta släktled som sedan mynnar ut i vidgade släktgrenar. Det är ett sätt att faktiskt kartlägga förfädernas kontaktnät. När barn blir föräldralösa t.ex. placeras de oftast hos någon släkting eller annan viktig person för föräldrarna (oftast ingen slump).
 
Jag har själv forskat mycket kring mina direkta släktled, men allteftersom har jag vidgat forskningen och börjat lägga till indirekta släktled. Det var ju självklart för mig att lägga in mina fastrar och kusiner. Varför skulle jag då inte kunna lägga in min mormors mors kusiner t.ex.?
 
Något annat som också är spännande är ju ingifta släkter som också börjar trilla in. Jag har forskat lite grann på vissa grenar då fokuset ändå ligger på mina direkta och indirekta släktband. Mottagandet kring en av de ingifta släktgrenarna blev däremot dålig. Jag fick inte tillåtelse att forska vidare på kvinnans föräldrar, och kvinnan fick jag redovisa utan födelseort och flicknamn om jag ville ha med henne. Efter ett par månader tog jag upp grenen igen eftersom det gnagde inom mig, jag ville veta och det kostade ju klart.
Det öppnade samtidigt upp en helt ny värld och jag var inte beredd på sådana usla förhållanden och tragedier. Samtidigt är det fascinerande kvinnohistorier som jag är tacksam för att ha tagit till mig. Jag och vederbörande har diskuterat och kommit fram till att forskningen kan komma att få släppas när hon väl avlider. Hon ler alltid med en illmarig blick när vi träffas för att vi har vår hemlighet ihop, även om jag tror att fler känner till förfäderna. Allt som våra förfäder har gjort kan vi helt enkelt inte stå för, utan bara acceptera som en del av vårt arv och sedan skapa våra egna liv.
 
Så forska på och upptäck hela din släkthistoria. Att bara fastna i de direkta släktleden hindrar dig från att upptäcka nya anor och släkter. Kanske du och grannen har samma anfader? Världen är ibland oerhört liten.  
 
Mvh
Jesper