NULL Skriv ut sidan - Släktforska på fosterföräldrar?

Anbytarforum

Titel: Släktforska på fosterföräldrar?
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2004-11-12, 18:37
Det var just det förfarandet jag menar är lite vanskligt. Jag anser att man inte bör registrera adopvivbarn som syskon i ett släktforskningsprogram. I stället tycker jag man ska notera det i fritextfält och redovisa sådana vid sidan av. Annars blir det lätt missförstånd om andra ska tolka resultaten senare.
 
Nu hoppar säkert en del på mig och säger något i stil med att adoptivbarn hör ju också till familjen lika mycket som biologiska barn. Det håller jag med om men det jag talar om är endast de praktiska metoderna vad gäller släktforskningen.
 
Sedan blev jag bara tvungen att kommentera tidigare inlägg angående gen- vs. kulturforskning. Det är ju endast den rena biologiska föräldraskapsforskningen som är mer eller mindre exakt. Vilka vi är, vilka värderingar vi har osv. beror på en mängd olika faktorer. Det är ju inte bara föräldrar som påverkat oss utan generella värderingar som för tillfället finns i samhället, mor- och farföräldrar samt alla andra personer som funnits i närheten i barndomen samt självklart också det rent genetiska arvet.