NULL Skriv ut sidan - Släktforska på fosterföräldrar?

Anbytarforum

Titel: Släktforska på fosterföräldrar?
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2004-11-11, 23:29
Jag tycker Carl-Fredrik uttrycker det glasklart. Vilka släktskap som man vill ta med i sin släktforskning är helt upp till var och en, bara man är tydlig med ange vilken typ av släktskap som gäller i varje relation. Noterar man inte om en förälder är biologisk eller fosterförälder så får man ett inkonsekvent släktträd.
 
Jag har i min släktforskning valt principen att ta med personer i släktträdet enbart utifrån biologiska släktskap som går att påvisa i källor. Styvföräldrar och fosterföräldrar noterar jag inte som föräldrar i släktträdet, men självklart finns de med i noteringarna för styvbarnet/fosterbarnet. Om ett barn t.ex. har fader okänd och modern senare gifter sig och barnet får en styvfader så kommer inte styvfadern med i själva släktträdet, och jag tar således inte heller upp hans anor bakåt. Hellre en lucka i släktträdet än att inkonsekvent blanda biologiska och ickebiologiska relationer.
 
Naturligtvis är ingenting självklart, men visst är det allmänt vedertaget att man i släktträd tar upp biologiska anor? Och väljer man att göra ett släktträd utifrån andra principer än utifrån biologisk ankoppling så bör detta tydligt anges.
 
mvh
Erik Holmlund, Skellefteå