NULL Skriv ut sidan - Risk för att """"hamna"""" i fel släkt?

Anbytarforum

Titel: Risk för att """"hamna"""" i fel släkt?
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2005-12-12, 22:52
Ja, Ulrika, det är väldigt lätt gjort att man fortsätter på fel släkt om man råkat göra något litet misstag. Själv fick jag börja om från början, när jag upptäckte att jag hade blandat ihop två kvinnor med samma namn när jag sökte efter farfars mormor. Farfars morfars första hustru dog ung och han gifte om sig med en kvinna som hette likadant som hans avlidna hustru. Jag lyckades virra till det, så att jag inte visste om det var Maja född 1799 eller Maja född 1801 som var farfars mormor. Så jag fick följa Maja född 1801 noga tills jag fann att det stämde med vigselboken, där det stod dotter i Reflinge och jag kunde konstatera att det var hon som var min rätta farfars mormor.  
 
Jag har också fått lära mig att inte dra för snabba slutsatser av CD-skivorna. På Sv Bef 1970 fann jag en man som jag trodde var min fars kusin. Hela namnet och födelsedatumet stämde och till på köpet bodde mannen i Nyköpings-trakten, där släkten i övrigt bodde. Men sen visade det sig vid noggrannare undersökning, att det föddes två pojkar med samma namn den 26 mars 1895, en Runtuna och en i Årdala. Den som föddes i Runtuna var min fars kusin, men han dog redan på 60-talet och då fanns han ju inte med i Sv Bef 1970!  
 
Noggrannhet och kontroll i flera kyrkböcker är viktigt, så att man inte hamnar fel.