NULL Skriv ut sidan - Osäker relation

Anbytarforum

Titel: Osäker relation
Skrivet av: Torbjörn Norman skrivet 2000-12-08, 22:48
Ett praktikfall
Hos regementsskrivare Carl Fredrik Grip i Viksta och hans hustru Greta Mellenia bor en Pupillon vid namn (oläsligt) Engstedt. 1795 avlider Grip 68 år gammal varvid Engstedt som nu är 16 år flyttar till grannsocknen Tensta.  
Här finns en möjlig släktrelation som för närvarande inte är kartlagd. Socialt kanske man kan associera med fosterbarn?  
Enligt programmakarna skall man göra en notering i notis hos bägge personerna. Men som sockengenealog i Viksta kommer jag knappast att lägga ner arbete på att leta upp släktrelationen i Stockholm. Då kan jag ju koppla ihop personerna med tydlig markering tills vidare. Då blir det ju lättare att hålla koll på förhållandet. Att jämföra med att lägga upp Engstedt som en orelaterad person med en påhakad notis som hänvisning.
På samma sätt gjorde jag med de familjer som hyrde hos farfar i lägenheten en trappa upp. Under den tid vi bodde där skapade jag en separat individ=dubbelgångare till min far med en hänvisning till hans riktiga individ.
 
Vad är den rätta betydelsen för pupillon?  
 
Kan man inte enas om ett säkert sätt att markera udda och mer eller mindre säkra relationer för att undvika missuppfattningar. För trots att programmen ser ut som de gör måste vi använda dem och i varje fall för för mig är programmet i första hand ett hjälpmedel i forskningen.
 
Hälsningar Torbjörn i Björklinge