NULL Skriv ut sidan - Ortsangivelse

Anbytarforum

Titel: Ortsangivelse
Skrivet av: Jan Olsson skrivet 2006-01-03, 11:43
En fråga jag inte riktigt visste under vilken rubik den skulle hamna, och som naturligtvis är ”basic” för vana släktforskare, hamnar här: Ska den faktiska födelse- och dödsorten anges i släktregistret eller är det bostadsorten som gäller?
Några exempel: Min mor, bosatt i Arboga, avled för en tid sedan på Västerås lasarett efter en tids vistelse där. Frågan är alltså: Var dog hon - sett med släktforskarögon -  i Arboga eller Västerås?  
Samma fråga gäller mig själv. Var är jag född, egentligen? Mina föräldrar var bosatta i Eskilstuna Fors när jag, och ett par år senare även min bror, föddes på BB i Eskilstuna - vilket låg i Klosters församling.
I mantalslängder/Svbef -70 anges jag vara född i Kloster, medan brorsan anges född i Fors. Vi är ju båda från samma adress, men anges födda i olika församlingar - vilket är ganska förvirrande.
Bland 1900-talsanorna har jag många anförvanter bosatta i socknarna runt Eskilstuna: Tumbo, Sundby, Lista, Torshälla o s v. Många av dem har dött, efter kortare eller längre vistelser, på lasarettet eller olika sjukhem i Eskilstuna. Så var dog de, egentligen? I hemsocknen eller Eskilstuna? Naturligtvis är frågan inte särskilt viktig för oss som lever idag - vi vet ju ändå var faster eller morbror bodde och dog. Men om några generationer kan förstås släktforskande ättlingar ställas inför onödiga problem...
 
Jan Olsson, Eskilstuna