NULL Skriv ut sidan - Ortsangivelse

Anbytarforum

Titel: Ortsangivelse
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2004-07-20, 15:38
Magnus,  
 
Monicas förslag Jönköping, Kristina, Sm känns lite avigt för mig - som om det var Jönköping i Kristina i Småland, i stället för Kristina i Jönköping i Småland. Jag skulle alltså föreslå Kristina, Jönköping, Sm i så fall. En annan variant skulle kunna vara Östergatan 3, Jönköping (Kristina), (F).
 
Beträffande gatuadresser tycker jag absolut att du ska skriva Storgatan 10, inte Nr 10, Storgatan. Dels tycker jag gott man kan se gatuadressen som en enhet, dels är en sådan inmatning praktisk när programmet ger möjlighet till autokomplettering (dvs börja skriv i ett fält så föreslås en tidigare inmatning som matchar). Jag vill hellre välja mellan olika adresser på Storgatan (i värsta fall t.o.m. på olika orter), än mellan alla olika gatuadresser och gårdar som råkar ha nummer 10. Och om man t.ex. skriver ut en lista över platser vill man nog också hellre kunna sortera på gatuadress än på gatnummer, såvida man inte är numerolog...  Fast det kan ju funka olika beroende på vilket program man har; jag använder Min Släkt som inte skiljer på ort och plats, utan man matar in allt i samma fält (Monicas program verkar vara lite vassare).  
 
I en del (kanske alla?) släktforskningsprogram kan man dessutom när som helst ändra riktning på sina redan inmatade platser. Så om man bara är konsekvent så kan man ändra sig senare.